
Polska intensyfikuje działania na rzecz rozwoju elektromobilności. Lada moment zostanie otwarty nabór na dofinansowania związane z rozwojem infrastruktury ładowania, a także zeroemisyjnych ciężarówek.
Środki z Funduszu Modernizacyjnego mają być podzielone na kilka programów zarządzanych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).
Choć w wielu krajach pojazdy zeroemisyjne od lat skutecznie wypierają tradycyjne auta spalinowe, w Polsce ich udział w rynku wciąż jest znikomy.
Nowe programy dofinansowania mają to zmienić. Zwiększenie dostępności stacji ładowania ma zmotywować przedsiębiorców do wyboru ekologicznych rozwiązań.
Nie jeden, a dwa programy infrastrukturalne
Jednym z głównych obszarów wsparcia zaplanowanego przez NFOŚiGW jest rozwój sieci ładowania dla transportu ciężkiego. W ramach pierwszego programu przewidziano budowę 550 ogólnodostępnych stacji ładowania w strategicznych lokalizacjach – wzdłuż sieci TEN-T, w centrach logistycznych, bazach eksploatacyjnych oraz terminalach intermodalnych. Na ten cel przeznaczono 2 miliardy złotych, z możliwością uzyskania nawet 100% dofinansowania dla kwalifikowanych projektów.
Drugi program obejmuje budowę oraz rozbudowę sieci elektroenergetycznych, niezbędnych do obsługi stacji ładowania dużych mocy. W ramach inicjatywy ma pojawić się 50 punktów zasilania, które zapewnią odpowiednią przepustowość prądową dla infrastruktury szybkiego ładowania. Dofinansowanie dla operatorów systemu dystrybucyjnego może wynieść do 100% kosztów inwestycji, a program potrwa do końca 2025 roku.
Program dla zeroemisyjnych ciężarówek oraz NaszEauto
Drugim filarem dofinansowania jest program zachęcający do zakupu lub leasingu zeroemisyjnych pojazdów kategorii N2 i N3. Budżet to kolejne 2 miliardy złotych, a uruchomienie zaplanowano na drugi kwartał 2025 roku. Inicjatywa ta ma na celu zwiększenie liczby elektrycznych i wodorowych pojazdów ciężarowych na polskich drogach, co z pewnością przyczyni się do redukcji emisji spalin, hałasu, a także do poprawy jakości powietrza.
Równocześnie dużym zainteresowaniem cieszy się program „NaszEauto”, wspierający zakup samochodów elektrycznych dla osób fizycznych i przedsiębiorców z jednoosobową działalnością gospodarczą. Tylko w pierwszym miesiącu naboru złożono ponad 1300 wniosków na łączną kwotę 39 mln zł.
Nowe możliwości dofinansowania stwarzają realną szansę na znaczące przyspieszenie rozwoju infrastruktury elektromobilnej i wdrażanie ekologicznych rozwiązań transportowych. Rozpoczynające się wkrótce nabory będą więc istotnym impulsem dla firm i instytucji planujących inwestycje w nowoczesne technologie transportowe.
FAQ
Jakie programy dofinansowania elektromobilności zostały ogłoszone?
Ogłoszono kilka programów zarządzanych przez NFOŚiGW, w tym: program budowy 550 ogólnodostępnych stacji ładowania dla transportu ciężkiego, program rozbudowy sieci elektroenergetycznych dla stacji ładowania dużych mocy, program dofinansowania zakupu zeroemisyjnych ciężarówek oraz program "NaszEauto" dla osób fizycznych i przedsiębiorców z jednoosobową działalnością gospodarczą.
Jaka jest całkowita wartość dofinansowania infrastruktury elektromobilności?
Całkowita wartość dofinansowania wynosi około 6 miliardów złotych, podzielonych między różne programy rozwoju infrastruktury ładowania oraz wsparcia zakupu pojazdów zeroemisyjnych.
Gdzie powstaną nowe stacje ładowania dla transportu ciężkiego?
Planowanych jest 550 ogólnodostępnych stacji ładowania w strategicznych lokalizacjach wzdłuż sieci TEN-T, w centrach logistycznych, bazach eksploatacyjnych oraz terminalach intermodalnych.
Do kiedy potrwa program rozbudowy sieci elektroenergetycznych?
Program rozbudowy sieci elektroenergetycznych dla stacji ładowania dużych mocy potrwa do końca 2025 roku.
Jaki jest budżet programu dla zeroemisyjnych ciężarówek?
Budżet programu dla zakupu lub leasingu zeroemisyjnych pojazdów kategorii N2 i N3 wynosi 2 miliardy złotych.
Kiedy ruszy program dofinansowania zeroemisyjnych ciężarówek?
Uruchomienie programu dofinansowania zeroemisyjnych ciężarówek zaplanowano na drugi kwartał 2025 roku.
Jakim zainteresowaniem cieszy się program "NaszEauto"?
Program "NaszEauto" cieszy się dużym zainteresowaniem - tylko w pierwszym miesiącu naboru złożono ponad 1300 wniosków na łączną kwotę 39 mln zł.
Jaki jest cel uruchomienia tych programów dofinansowania?
Celem programów jest zwiększenie dostępności infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, zmotywowanie przedsiębiorców do wyboru ekologicznych rozwiązań transportowych, zwiększenie liczby zeroemisyjnych pojazdów na polskich drogach oraz redukcja emisji spalin i poprawa jakości powietrza.