Już w 2025 roku wszystkie duże parkingi w kraju będą oferowały dostęp do stacji ładowania samochodów elektrycznych. To kwestia nie tylko komfortu kierowców, ale również odpowiedź na rosnące zainteresowanie autami elektrycznymi i coraz bardziej odczuwalną świadomość zmian klimatycznych.
Według nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, styczeń przyszłego roku przyniesie diametralne zmiany w krajowej infrastrukturze EV.
Rząd wydał ustawę nakazującą dużym i średnim przedsiębiorstwom, posiadającym parkingi na ponad 20 miejsc postojowych, instalację stacji ładowania pojazdów elektrycznych.
Wyzwanie to stawia firmy przed wymogiem szybkiego reagowania, bowiem czas oczekiwania na przyłącze elektryczne wynosi 18 miesięcy.
Choć właściciele elektryków nie mogą doczekać się zmian, umożliwiających ładowanie aut np. podczas zakupów, wielu przedsiębiorców wciąż nie zadbało o modernizację stref parkingowych. Przyczyną może być brak sankcji za niedostosowanie się do zasad nowelizacji, choć te z całą pewnością pojawią się w ustawowym zapisie. Wówczas każdy właściciel parkingu przynależącego do centrum handlowego czy parku rozrywki, będzie zobowiązany nie tylko do podjęcia szybkich działań na swoim terenie, ale też może liczyć się z konsekwencjami finansowymi. W przypadku planowanych nieruchomości, te, które nie uwzględniają w swoim projekcie nowych przepisów, nie otrzymują pozwolenia na budowę.
Już niebawem przepisy dotyczące elektromobilności obejmą również nieruchomości mieszkalne. Zgodnie z prawem UE, nowe i remontowane budynki mieszkalne, posiadające parkingi z ponad dziesięcioma miejscami postojowymi, będą musiały zapewnić odpowiednie okablowanie pod instalację stacji ładowania. Obecnie wymaga się, aby na terenie parkingu powyżej 10 miejsc znajdował się co najmniej jeden punkt ładowania, a każde miejsce postojowe ma być wyposażone w kable umożliwiające montaż urządzenia. W Polsce przepisy te jeszcze nie obowiązują.
Wciąż pozostajemy w tyle w obszarze infrastruktury EV. Zaledwie ponad 3000 stacji ładowania pojazdów w porównaniu choćby do 90 000 w Niemczech, dobitnie pokazuje, że czeka nas wiele zmian. Nasi zachodni sąsiedzi już teraz podejmują kroki mające ułatwić korzystanie z pojazdów elektrycznych, zmieniając nastawienie obecnych oraz potencjalnych klientów branży. Poza granicami kraju natkniemy się już na stacje zapewniające płatności bezdotykowe, które podnoszą komfort kierowców.
Z danych Licznika Elektromobilności wynika, że w 2022 roku w Polsce zainstalowano ponad 600 nowych ogólnodostępnych stacji ładowania. Na koniec grudnia 2022 roku funkcjonowało ich 2565 (5016 punktów), był to wzrost o 40% w porównaniu z rokiem poprzednim. Mimo to wciąż zmagamy się z problemem dysproporcji pomiędzy liczbą stacji ładowania a liczbą zarejestrowanych pojazdów elektrycznych. W roku 2022 na jedną ogólnodostępną stację przypadało już 12,8 pojazdów, co jest jednym z najwyższych wskaźników w całej Unii Europejskiej.
Aby sprostać wymaganiom unijnego rozporządzenia o infrastrukturze paliw alternatywnych (AFIR), Polska musi znacząco zwiększyć liczbę stacji ładowania w najbliższych latach. Wyzwania związane z elektryfikacją transportu są ogromne, ale wprowadzane zmiany w prawie o elektromobilności mogą przyczynić się do gwałtownej poprawy sytuacji w kraju. To szansa na stworzenie bardziej zrównoważonej i przyjaznej przyszłości.
FAQ:
Jakie są główne zmiany w przepisach dotyczących stacji ładowania aut elektrycznych?
Od stycznia przyszłego roku, duże i średnie przedsiębiorstwa posiadające parkingi na ponad 20 miejsc postojowych będą musiały zainstalować stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Do 2025 roku wszystkie duże parkingi w Polsce będą oferowały dostęp do takich stacji.
Dlaczego wprowadzane są te zmiany?
Zmiany są wprowadzane w odpowiedzi na rosnące zainteresowanie autami elektrycznymi oraz na zwiększoną świadomość zmian klimatycznych. Mają na celu ułatwienie ładowania pojazdów elektrycznych i wspieranie przejścia na bardziej zrównoważony transport.
Kogo dotyczą nowe przepisy?
Nowe przepisy dotyczą dużych i średnich przedsiębiorstw, które posiadają parkingi na ponad 20 miejsc postojowych. W przyszłości przepisy obejmą również nowe i remontowane budynki mieszkalne z parkingami na więcej niż 10 miejsc.
Co się stanie, jeśli przedsiębiorstwo nie dostosuje się do nowych przepisów?
Choć obecnie nie ma sankcji za niedostosowanie się do zasad nowelizacji, planowane są przepisy wprowadzające kary finansowe. W przyszłości przedsiębiorstwa, które nie uwzględnią nowych wymogów, mogą nie otrzymać pozwolenia na budowę.
Jakie są wymagania dotyczące stacji ładowania w nowych i remontowanych budynkach mieszkalnych?
Nowe i remontowane budynki mieszkalne z parkingami na ponad 10 miejsc będą musiały zapewnić okablowanie pod instalację stacji ładowania. Obecnie wymagane jest, aby na takich parkingach znajdował się co najmniej jeden punkt ładowania, a każde miejsce postojowe miało odpowiednie okablowanie.
Jakie wyzwania stoją przed Polską w zakresie infrastruktury EV?
Polska musi znacząco zwiększyć liczbę stacji ładowania, aby sprostać wymaganiom unijnego rozporządzenia o infrastrukturze paliw alternatywnych (AFIR). Obecnie w kraju jest zaledwie ponad 3000 stacji ładowania, co jest niewystarczające w porównaniu do innych krajów UE.
Jakie są korzyści dla kierowców elektryków z wprowadzenia nowych przepisów?
Nowe przepisy umożliwią kierowcom łatwiejsze ładowanie pojazdów elektrycznych podczas codziennych czynności, takich jak zakupy. Zwiększenie liczby stacji ładowania poprawi komfort użytkowania aut elektrycznych i może przyczynić się do większego zainteresowania tymi pojazdami.
Jakie są dane dotyczące rozwoju stacji ładowania w Polsce?
W 2022 roku w Polsce zainstalowano ponad 600 nowych ogólnodostępnych stacji ładowania. Na koniec grudnia 2022 roku funkcjonowało ich 2565 (5016 punktów), co stanowiło wzrost o 40% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Czy Polska nadąża za innymi krajami UE w zakresie infrastruktury EV?
Polska pozostaje w tyle w zakresie infrastruktury EV, mając zaledwie ponad 3000 stacji ładowania w porównaniu do 90 000 w Niemczech. Jednak nowe przepisy mogą przyczynić się do szybkiego rozwoju infrastruktury ładowania w kraju.
Nena Ken
Proszę zweryfikować wiadomości w ww. artykule. "Rząd wydał ustawę nakazującą dużym i średnim przedsiębiorstwom, posiadającym parkingi na ponad 20 miejsc postojowych, instalację stacji ładowania pojazdów elektrycznych." Przepis art.26 ustawy zmieniającej ustawę o elektromobilności dotyczy dużych przedsiębiorstw i nie nakazuje budowania stacji ładowania, a "punkty ładowania oraz kanały na przewody i kable elektryczne".