
Ile kosztuje 100 km elektrykiem? A ile utrzymanie samochodu i eksploatacja? W naszym artykule analizujemy różne aspekty finansowe związane z posiadaniem auta elektrycznego, od kosztów ładowania po serwisowanie. Przeczytaj i zdecyduj, czy przejście na elektryka będzie dla Ciebie opłacalne. Zachęcamy do lektury.
Ile kWh zużywa elektryk?
Na początek – ile kWh zużywa samochód elektryczny? W przypadku małych aut miejskich zużycie energii przez auto oscyluje w granicach 12–14 kWh na każde przejechane 100 km. Samochody kompaktowe, ze względu na swoje większe rozmiary i ciężar, wymagają nieco więcej energii – 20 kWh na 100 km. SUV-y przekraczają poziom 20 kWh na 100 km. Przeciętne wartości zużycia energii przez samochód elektryczny odzwierciedlają różnice w efektywności energetycznej poszczególnych klas pojazdów.
Ile kWh pobiera elektryk podczas ładowania?
Zakładając średnią pojemność baterii 50 kWh – ile prądu pobiera samochód elektryczny podczas ładowania?
- Szybkie ładowanie (50 kW) – czas ładowania do pełna to około 1 godzina przy założeniu, że bateria jest prawie pusta. Zużycie energii w samochodzie elektrycznym wyniesie około 50-55 kWh.
- Średnie ładowanie z domową ładowarką Lenergizee (11 kW) – czas ładowania zajmie około 5 godzin z poborem mniej więcej 55 kWh
- Ładowanie wolne (2,3 kW) – czas ładowania do pełna zajmie około 22 godzin. Zużycie energii auta elektrycznego z uwzględnieniem strat to około 60 kWh.
Ile kosztuje 100 km autem elektrycznym?
Ile kosztuje 100 km samochodem elektrycznym? Przyjmując, że średnia cena benzyny wynosi 6,24 zł za litr, można obliczyć koszty związane z przejechaniem 100 km samochodem spalinowym oraz porównać je z kosztami jazdy samochodem elektrycznym przy średniej cenie 1 zł za kWh (ładowanie domowe) i około 2,5 zł przy korzystaniu z komercyjnej stacji szybkiego ładowania.
- Koszt przejechania 100 km samochodem spalinowym przy założeniu, że samochód spalinowy zużywa średnio 7 litrów benzyny na 100 km, wyniesie 43,68 zł
- Koszt przejechania 100 km samochodem elektrycznym zużywającym średnio 15 kWh na 100 km wyniesie, jak łatwo policzyć, 15 zł.
- Dla wielbicieli Tesli (model S) przejechanie 100 km to ok. 18,5 kWh, czyli koszt niecałych 20 złotych.
- Przejechane 100 km przy założeniu korzystania ze stacji szybkiego ładowania wyniesie w przybliżeniu 38 złotych.
Czyli ile kosztuje przeciętnie kilometr przejechany samochodem elektrycznym, ładowanym w domowym garażu? Według powyższych założeń około 0,15 zł. Mniej niż w spalinowym, a różnica w kosztach paliwa oznacza znaczące oszczędności na przestrzeni czasu, szczególnie przy wysokich przebiegach.
Ile km przejedzie samochód elektryczny?
Skoro już wiadomo, ile kosztuje jazda samochodem elektrycznym, to sprawdźmy, ile takie auto przejedzie. Zasięg samochodu elektrycznego (ile kilometrów może przejechać na jednym pełnym ładowaniu), zależy od pojemności baterii, efektywności energetycznej pojazdu, warunków drogowych oraz stylu jazdy. Średnio, nowoczesne samochody elektryczne mogą przejechać od 150 km do ponad 500 km na jednym ładowaniu, zależnie od modelu i specyfikacji. A potem, jak wiadomo, trzeba naładować, co skutecznie umożliwia stacja ładowania marki Lenergizee.
Ile kosztuje utrzymanie samochodu elektrycznego?
Pytanie ile kosztuje jazda elektrykiem to nie wszystko – poniżej pozostałe koszty utrzymania samochodu elektrycznego, które należy wziąć pod uwagę.
- Baterie w autach elektrycznych mogą wymagać wymiany po kilku latach eksploatacji, co jest jednym z większych wydatków związanych z długoterminowym utrzymaniem elektryka. Koszt wymiany baterii dla ekonomicznych modeli wynosi 30 – 80 tysięcy złotych. W przypadku samochodów segmentu premium, wymiana baterii może kosztować do 150 tysięcy złotych. Według założeń producentów bateria w aucie elektrycznym powinna działać sprawnie do około 300 tysięcy kilometrów przebiegu.
- Samochody elektryczne wymagają mniej serwisowania niż ich spalinowe odpowiedniki, ponieważ mają mniej ruchomych części. Jednakże, gdy zachodzi potrzeba serwisowania elementów układu elektrycznego lub naprawy zaawansowanych technologicznie komponentów, może to wiązać się z wyższymi kosztami.
Biorąc pod uwagę, ile prądu zużywa samochód elektryczny (mało), że można go tanio ładować w domu, oraz że ma rozsądne wymagania serwisowe, można założyć, że będzie bardziej ekonomicznym wyborem w porównaniu do spalinowego (zwłaszcza przy długoterminowym planowaniu kosztów).
Ile kosztuje samochód elektryczny w Polsce?
Jaka jest cena samochodu elektrycznego? Według danych z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, średnia cena nowego samochodu elektrycznego w Polsce zbliża się do 270 tys. zł. By zacząć cieszyć się tym, ile kosztuje 100 km elektrykiem – do 170 tys. złotych można kupić np. Nissana Leaf, Fiata 600e czy Peugeota e-208. Nabywcy aut na prąd mogą korzystać z różnych form wsparcia, takich jak dopłaty rządowe oraz promocje oferowane przez sprzedawców, które znacząco obniżają ostateczny koszt zakupu i czynią inwestycję w elektryka bardziej przystępną.
Mamy nadzieję, że po przeczytaniu naszego artykułu jesteś w stanie ocenić, ile kosztuje jazda samochodem elektrycznym, eksploatacja, oraz że warto zainwestować w zakup ekologicznego auta. Producent ładowarek samochodowych Lenergizee proponuje produkty, które pomogą w efektywnym zarządzaniu energią w aucie elektrycznym. Oferujemy rozwiązania z różnych kategorii, w tym m.in.:
Zaufaj marce Lenergizee!