Wprowadzenie
Samochody elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Polsce, zyskując na uwadze zarówno przedsiębiorców, jak i osób prywatnych. Rządowe programy dotacji wspierają ten rozwój, wpisując się w zieloną transformację promowaną przez Unię Europejską. Jakie środki finansowe są dostępne dla potencjalnych nabywców? Przyjrzyjmy się temu zagadnieniu bliżej.
Niemcy na szczycie elektromobilności
Niemcy, będąc liderem w rozwoju elektromobilności, osiągnęły znaczący kamień milowy – milion elektrycznych pojazdów na swoich drogach, co potwierdza raport Niemieckiego Instytutu Badań Ekonomicznych (DIW). To efekt skutecznych dopłat rządowych, które od 2020 roku spowodowały podwojenie liczby sprzedanych elektryków, sięgając poziomu 328 000 aut w 2021 roku.
Dynamika dopłat w Niemczech
Chociaż dopłaty obecnie maleją, prognozy wskazują na utrzymanie atrakcyjnych zachęt. W 2023 roku dopłaty wynosiły 4 500 euro za pojazd do 40 000 euro, a dla droższych modeli – 3 000 euro. Niemcy koncentrują się teraz wyłącznie na pojazdach w pełni elektrycznych, zarówno nowych, jak i używanych. Program dotacji obowiązuje do wyczerpania środków w wysokości 3,4 mld euro, co jest także sygnałem zobowiązania do długofalowego wsparcia elektromobilności.
Holandia: Milion euro na dofinansowania
Holandia również przyspiesza rozwój elektromobilności, przeznaczając niemal milion euro na dofinansowania zakupu samochodów elektrycznych w danym roku. Choć kwota wsparcia dla indywidualnego pojazdu pozostaje niezmieniona, program stara się objąć większą liczbę beneficjentów.
Warunki programu w Holandii
Dotacje wynosiły 2 950 euro dla nowych i 2 000 euro dla używanych pojazdów. Aby skorzystać z dofinansowania, pojazd musiał mieć zasięg co najmniej 120 km, a cena mieścić się w przedziale 12–45 tys. euro. Zakup należało zrealizować w 2023 roku, a nabywca musiał posiadać meldunek w Holandii.
Polski program "Mój Elektryk"
Polska, chociaż z mniejszą liczbą użytkowników pojazdów elektrycznych, stara się dogonić trendy swoich sąsiadów. Program "Mój Elektryk" oferuje rabaty na zakup nowych pojazdów zeroemisyjnych, skupiając się jednak wyłącznie na samochodach pełni elektrycznych, pomijając hybrydy.
Dofinansowanie dla obywateli i przedsiębiorców
Dla indywidualnych nabywców dopłata może wynieść do 18 750 zł, przy ograniczeniach cenowych pojazdu do 225 000 zł. Posiadacze Karty Dużej Rodziny mogą liczyć na dodatkowe 27 000 zł, a bez limitu ceny auta. Przedsiębiorcy również mają dostęp do programu, z możliwością otrzymania dopłat na zakup, leasing i wynajem długoterminowy.
Co dalej?
Czy skusisz się na zakup auta zeroemisyjnego z dofinansowaniem? W kolejnym wpisie opowiemy o rodzajach ładowarek dla samochodów EV, prezentując zalety i wady każdej z nich. Bądźcie z nami!