Transport publiczny to nie tylko wygodna, ale też znacznie bardziej zrównoważona alternatywa dla klasycznego podróżowania. Szczególnie teraz, gdy większość miast decyduje się na zakup pojazdów zeroemisyjnych.
Lada chwila prawo przyspieszy obowiązujący trend, bo już z początkiem 2026 roku co najmniej 22% floty publicznej mają stanowić auta elektryczne.
Od 1 stycznia 2026 roku organy centralnej i naczelnej administracji państwowej będą zobligowane do utrzymywania co najmniej 22% swojej floty w postaci pojazdów elektrycznych – to długo wyczekiwana zmiana, a raczej kompromis.
Pierwotne plany zakładały bowiem aż 50% udział aut zeroemisyjnych. Dla jednostek samorządów terytorialnych działania związane z dostosowaniem do nowych obowiązujących standardów rozpoczęły się już w roku 2025.
Nowelizacja ustawy o elektromobilności ma równocześnie niezwykle istotny wpływ na sposób przygotowywania przetargów publicznych. Zamawiający będą teraz musieli uwzględniać wymogi dotyczące pojazdów zeroemisyjnych w specyfikacjach technicznych. Dzięki temu zamówienia będą zgodne z obowiązującymi przepisami, a zatem ryzyko odrzucenia oferty czy problemów z realizacją zostaje praktycznie wyeliminowane.
Zmiany wprowadzono również w obszarze transportu miejskiego. Gminy liczące ponad 50 tysięcy mieszkańców od 2026 roku będą realizować usługi transportu miejskiego z udziałem autobusów zeroemisyjnych lub napędzanych biometanem. Z kolei na miasta powyżej 100 tysięcy mieszkańców nałożono obowiązek zakupu wyłącznie autobusów elektrycznych lub wodorowych, co ma przełożyć się na wyraźną poprawę jakości powietrza i zmniejszenie emisji CO₂.
Ustawowe wymogi obowiązują wszystkich zamawiających objętych ustawą „Prawo zamówień publicznych” i dotyczą zarówno zakupu pojazdów, jak i usług transportu publicznego, odbioru odpadów czy usług kurierskich przekraczających unijne progi finansowe.
Jak przygotować flotę do nowych wymogów?
Wszystkie podmioty objęte ustawą „Prawo zamówień publicznych” – zarówno w zakresie zakupu pojazdów, jak i usług transportowych, odbioru odpadów czy usług kurierskich – muszą uwzględniać nowe regulacje.
🔌 Sprawdź ofertę ładowarek do pojazdów elektrycznych
Aby sprostać wymaganiom ustawy, niezbędna jest inwestycja w nowoczesne ładowarki do pojazdów elektrycznych. W naszym sklepie internetowym znajdziesz:
- Ładowarki do autobusów elektrycznych
- Stacje ładowania do floty publicznej
- Ładowarki zgodne z ustawą o elektromobilności
👉 Zobacz pełną ofertę i przygotuj swoją flotę na 2026 rok!
💬 Nie wiesz, od czego zacząć? Napisz lub zadzwoń do nas!
Przeprowadzimy Cię przez cały proces, pomożemy w analizie potrzeb Twojej floty i doradzimy najlepsze rozwiązania – zgodne z przepisami, efektywne i dopasowane do Twojego budżetu.
✅ FAQ:
- Od kiedy obowiązuje nowelizacja ustawy o elektromobilności?
Nowe przepisy wchodzą w życie 1 stycznia 2026 roku i dotyczą m.in. obowiązku posiadania co najmniej 22% floty elektrycznej przez administrację państwową. - Jakie pojazdy muszą być uwzględniane w zamówieniach publicznych?
Zamawiający muszą uwzględniać pojazdy zeroemisyjne, takie jak autobusy elektryczne, wodorowe lub napędzane biometanem, zgodnie z wymogami ustawy. - Czy zmiany dotyczą wszystkich miast?
Tak, ale w różnym zakresie. Miasta powyżej 50 tys. mieszkańców muszą uwzględniać autobusy zeroemisyjne lub biometanowe, a powyżej 100 tys. – wyłącznie elektryczne lub wodorowe. - Gdzie kupić ładowarki do pojazdów elektrycznych zgodne z nowymi przepisami?
W naszym sklepie internetowym znajdziesz szeroki wybór ładowarek do pojazdów elektrycznych, spełniających wymagania ustawy o elektromobilności. - Jakie korzyści daje inwestycja w ładowarki do floty publicznej?
To nie tylko zgodność z prawem, ale też poprawa jakości powietrza, redukcja emisji CO₂ i nowoczesny wizerunek miasta.