Wersje językowe

Jest zgoda Komisji Europejskiej na rewizję polskiego KPO

0
Jest zgoda Komisji Europejskiej na rewizję polskiego KPO

Krajowy Plan Odbudowy w swojej oryginalnej formule wzbudzał liczne kontrowersje.

Jednym z najtrudniejszych do przełknięcia pomysłów było opodatkowanie aut spalinowych, który w Polsce wywołał sprzeciw zarówno obywateli, jak i rządu.

Ostatecznie Unia Europejska zaakceptowała zmodyfikowane rozwiązanie kompromisowe:

zamiast podatku Polacy będą zachęcani przez rząd do zakupu aut elektrycznych licznymi dofinansowaniami, których łączna kwota ma wynieść 1,6 mld złotych.

 

 

Posiadanie auta elektrycznego wciąż jest poza zasięgiem wielu Polaków. Mimo dotychczas proponowanych dopłat i rosnącego zainteresowania pojazdami zeroemisyjnymi, ostateczne koszty zakupu przekraczają budżet większości gospodarstw domowych. W efekcie Polacy wciąż wybierają samochody spalinowe, mające negatywny wpływ na środowisko naturalne. Zmiany w tym obszarze ma przyspieszyć zmodyfikowany Krajowy Plan Odbudowy, w myśl którego państwo będzie zachęcać obywateli do wyboru aut elektrycznych z pomocą różnorodnych dofinansowań.

Łączna kwota zaplanowana na ten cel to 373,75 mln euro, czyli około 1,6 mld zł.

Pierwotne założenia Krajowego Planu Odbudowy obejmowały opodatkowanie posiadaczy tradycyjnych samochodów spalinowych, co spotkało się z powszechnym niezadowoleniem Polaków. Biorąc pod uwagę fakt, że w Polsce samochody elektryczne wciąż stanowią mniejszość, byłoby to rzeczywiście rozwiązanie zbyt radykalne.

Znacznie lepszą opcją wydaje się więc zaproponowany przez rząd system zachęt poprzez dopłaty do zakupu.

Przyjęcie zmodyfikowanego programu KPO przez Radę do Spraw Gospodarczych i Finansowych (ECOFIN) było 16 lipca 2024. Łącznie na ten cel Unia Europejska miałaby przeznaczyć 59,8 mld euro, w tym 34,5 mld euro w pożyczkach i 25,3 mld euro w dotacjach.

Dzięki nowym programom dopłat, każdy zyska szansę na zakup nowego lub używanego samochodu elektrycznego na preferencyjnych warunkach.

 

FAQ

  1. Czy jest zgoda Komisji Europejskiej na rewizję polskiego KPO?

    Tak, Komisja Europejska zaakceptowała rewizję Krajowego Planu Odbudowy, w której zrezygnowano z podatku od aut spalinowych na rzecz systemu dopłat do zakupu samochodów elektrycznych.

  2. Jakie były pierwotne założenia dotyczące podatku od aut spalinowych w KPO?

    Pierwotnie planowano wprowadzić jednorazową opłatę rejestracyjną oraz coroczny podatek od posiadania samochodów spalinowych, zaczynający obowiązywać od 2026 roku. Podatek miał być wyższy dla starszych samochodów i tych z gorszymi normami emisji spalin.

  3. Co zastąpi podatek od aut spalinowych?

    Podatek od aut spalinowych zostanie zastąpiony systemem dopłat do zakupu samochodów elektrycznych. Łączna kwota dofinansowań wyniesie około 1,6 mld złotych.
  4. Jaki jest cel nowego systemu dopłat?

    Celem nowego systemu jest zachęcenie obywateli do zakupu samochodów elektrycznych, co ma przyczynić się do redukcji emisji spalin i promowania bardziej ekologicznych alternatyw.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl