Wkrótce, już niebawem... Wszędzie pod supermarketami i galeriami handlowymi zobaczymy stacje ładowania dla pojazdów elektrycznych!
Pilne wyzwania dla firm - Czas zmian
Już od stycznia 2025 roku pod budynkami muszą być gotowe do użycia stacje ładowania, obsługujące zarówno klientów, jak i odwiedzających gości.
Posiadacze samochodów elektrycznych nie mogą się doczekać. Wzrost zainteresowania pojazdami elektrycznymi, wraz z narastającym niepokojem związanym ze zmianami klimatycznymi, przyspiesza zieloną transformację i pociąga za sobą rewolucyjne zmiany.
W Polsce od stycznia 2025 roku liczba stacji ładowania będzie rosła, a to wszystko dzięki ustawie dotyczącej parkingów z ponad 20 miejscami postojowymi.
Przed nami ekscytujące czasy!
Tak Mało, jak kropla w morzu
Obecnie Polska nadal pozostaje w tyle za innymi krajami europejskimi pod względem „elektryfikacji” transportu. W porównaniu z Niemcami, gdzie kierowcy mają dostęp do imponującej liczby 90 000 stacji ładowania, w naszym kraju funkcjonuje zaledwie nieco ponad 3 000. Ale zachodni sąsiedzi nie czekają na nakazy, sami aktywnie wprowadzają usprawnienia w obszarze pojazdów elektrycznych. Teraz kładą nacisk na zapewnienie, że każda stacja oferuje płatności bezdotykowe.
To właśnie to, czego oczekujemy - wygodne, szybkie i bezproblemowe korzystanie z infrastruktury ładowania.
Krok w dobrym kierunku
Na dobrej drodze zmian ma być ustawa, która zmusza firmy do instalacji stacji ładowania na ich parkingach.
Każdy budynek niemieszkalny, z parkingiem na ponad 20 miejsc postojowych, musi teraz zapewnić co najmniej jedną stację na pięć miejsc!
To obietnica poprawy, lecz mogą pojawić się trudności... Chodzi zwłaszcza o uciążliwe procedury, które znacząco opóźniają proces instalacji. Aktualna infrastruktura elektryczna stawia poważne wyzwania i wymaga gruntownych zmian.
Czy jednak nieco ponad rok wystarczy, aby sprostać nowym wymogom?
Rywalizacja gigantów: Biedronka kontra Lidl
Niedawno opisywaliśmy przełomową decyzję zarządu Biedronki, który postanowił zainstalować stacje ładowania na parkingach swoich sklepów w całym kraju. To z pewnością krok naprzód, ale okazuje się, że Lidl był tu pierwszy! Już teraz 50 parkingów niemieckiej sieci oferuje miejsca dla samochodów zeroemisyjnych z możliwością ładowania. Opłata za parking obejmuje godzinę korzystania z ładowarki (DC), choć dla ładowania AC potrzebny będzie własny kabel. Jednak samo ładowanie jest bezpłatne. Wkrótce nowe stacje ładowania mają pojawić się m.in. w Luboniu i Płocku, ale patrząc na listę już funkcjonujących stacji na parkingach w Niemczech czy Austrii, można się spodziewać, że ich liczba znacznie wzrośnie.
Czy działania Lidla wynikają wyłącznie z troski o klientów?
Nie ma co się łudzić, że ustawa nie miała wpływu na tę decyzję.
Pozostaje nam więc czekać na realizację planów, ale każdy krok w kierunku większej dostępności ładowarek to pozytywny sygnał, prawda?
FAQ:
Jakie są korzyści z instalacji stacji ładowania na parkingach?
- Instalacja stacji ładowania na parkingach umożliwia łatwiejszy dostęp do ładowania dla posiadaczy pojazdów elektrycznych, co przyspiesza rozwój elektromobilności i redukcję emisji gazów cieplarnianych.
Czy nowe przepisy dotyczące stacji ładowania są obowiązkowe dla firm?
- Tak, od stycznia 2025 roku firmy muszą zapewnić stacje ładowania na swoich parkingach, jeśli mają powyżej 20 miejsc postojowych.
Jakie są wyzwania związane z instalacją stacji ładowania?
- Procedury instalacyjne mogą być uciążliwe i czasochłonne, a istniejąca infrastruktura elektryczna może wymagać znacznych zmian. Czasem potrzebne są gruntowne prace, aby dostosować miejsca parkingowe do potrzeb ładowania pojazdów elektrycznych.
Czy sieci handlowe, takie jak Biedronka i Lidl, angażują się w elektromobilność?
- Tak, zarówno Biedronka, jak i Lidl, instalują stacje ładowania na swoich parkingach, aby wspierać rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych. To pozytywny krok w kierunku ekologicznego transportu.