Wersje językowe

Stacje ładowania w budynkach mieszkalnych: nowe regulacje w 2025 roku

0
Stacje ładowania w budynkach mieszkalnych: nowe regulacje w 2025 roku

Rosnąca liczba samochodów elektrycznych na polskich drogach sprawia, że temat infrastruktury ładowania wciąż powraca. Nowe regulacje prawne dotyczące obecności stacji EV w budynkach mieszkalnych oraz komercyjnych, zrewolucjonizuje dotychczasowe standardy.

Posiadanie auta elektrycznego zapewnia ogromny komfort przemieszczania się na coraz większe odległości. Niestety, nie wszędzie dostęp do stacji ładowania jest łatwy. Dlatego coraz więcej osób decyduje się na montaż własnej ładowarki lub korzystanie z punktów dużych sieci handlowych, takich jak Lidl czy Biedronka. Jeszcze do niedawna próżno było szukać urządzeń na ich parkingach. Zmieniły to wprowadzone w tym roku przepisy prawne.

Stacje na parkingach obiektów komercyjnych

Sporą rewolucją okazały się regulacje prawne dotyczące parkingów przylegających do już istniejących obiektów komercyjnych, takich jak galerie handlowe czy budynki usługowe. Od 2024 roku tego typu miejsca, gdzie jest wydzielonych 20 i więcej miejsc postojowych, muszą zapewnić minimum jedną stację ładowania EV. I o ile w ubiegłym roku firmy nie musiały się z tym spieszyć, tak od 1 stycznia 2025, grożą im kary finansowe za niedopełnienie obowiązku.

Podobnie wygląda kwestia nowych budynków niemieszkalnych, przy których na każde 10 miejsc przypada 1 stacja. Odetchnąć mogą właściciele małych i średnich przedsiębiorstw – ich ta regulacja nie dotyczy. Przynajmniej na razie.

 

Ładowanie w budynku wielorodzinnym

Nowe przepisy przewidują możliwość instalacji własnej ładowarki nie tylko na własnej posesji, ale też w przypadku budynku wielorodzinnego, np. bloku. Jednak opcja ta została obwarowana koniecznością instalacji osobnego licznika, który wskaże poziom poboru energii elektrycznej na ładowanie auta.

Kolejnym wymogiem, jaki towarzyszy instalacji stacji EV w obrębie budynku wielorodzinnego, jest uzyskanie szeregu zgód: od zarządu wspólnoty, jeśli moc urządzenia nie przekracza 11 W. Zgody technicznej oraz pozytywnej opinii zarządu wspólnoty, jeśli ładowarka ma moc większą niż 11 W.

 

Kategorie urządzeń ładujących

Restrykcjom prawnym podlega również kategoryzacja ładowarek EV. Prawo mówi o punktach ładowania oraz ogólnodostępnych i nieogólnodostępnych stacjach ładowania. Punkty ładowania mogą stanowić element stacji, albo być niezależnym gniazdem.

Niektóre ze stacji mogą być wykorzystywane do ładowania pojazdów osób trzecich, co oznacza, że muszą być poddawane regularnym badaniom prowadzonym przez Urząd Dozoru Technicznego.

Stacje nieogólnodostępne także podlegają badaniom. Jedynym wyjątkiem jest przypadek, gdy ładowarka służy wyłącznie do ładowania własnej floty pojazdów. Gdy korzystają z niej różni najemcy, obiekt musi spełniać wymogi UDT m.in. w kwestii bezpieczeństwa.

 

🔋 Co zmienia się od 2025 roku?

  • Obowiązkowa instalacja stacji EV na parkingach komercyjnych z 20+ miejscami.
  • Nowe budynki niemieszkalne: 1 stacja na każde 10 miejsc parkingowych.

🏢 Mieszkańcy bloków też mogą ładować auta!

  • Możliwość montażu prywatnej ładowarki w garażu lub miejscu postojowym.
  • Wymagana zgoda wspólnoty i osobny licznik zużycia prądu.

⚠️ Kto musi się przygotować?

  • Właściciele galerii handlowych, biurowców i nowych obiektów usługowych.
  • Zarządcy nieruchomości muszą zadbać o zgodność z przepisami UDT.

💡 Jakie ładowarki podlegają kontroli?

  • Ogólnodostępne i współdzielone stacje ładowania.
  • Urządzenia używane przez wielu najemców w jednym obiekcie.

 

❓ FAQ – najczęściej zadawane pytania:

  1. Czy od 2025 roku stacja ładowania będzie obowiązkowa przy każdym bloku?
    Nie. Obowiązek dotyczy głównie nowych inwestycji i budynków niemieszkalnych. W budynkach wielorodzinnych możliwe jest indywidualne zamontowanie ładowarki po spełnieniu określonych wymogów.
  2. Czy właściciel mieszkania w bloku może zainstalować własną ładowarkę?
    Tak, ale konieczna jest instalacja osobnego licznika i uzyskanie odpowiednich zgód wspólnoty mieszkaniowej, zwłaszcza jeśli moc urządzenia przekracza 11 kW.
  3. Co grozi firmom, które nie zainstalują stacji ładowania na parkingu do 2025 roku?
    Od 1 stycznia 2025 roku grożą im kary finansowe za niedopełnienie obowiązku wynikającego z przepisów.
  4. Czy ładowarka używana tylko do prywatnych celów podlega UDT?
    Nie, jeśli ładowarka służy wyłącznie do ładowania własnych pojazdów. W przypadku udostępnienia jej innym użytkownikom – obowiązki UDT mają zastosowanie.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl