Wersje językowe

Przewodnik po ładowarkach dla pojazdów elektrycznych: Wybierz idealną dla swojego zeroemisyjnego auta

0
Przewodnik po ładowarkach dla pojazdów elektrycznych: Wybierz idealną dla swojego zeroemisyjnego auta

Ładowanie samochodów elektrycznych staje się coraz szybsze i wygodniejsze z każdym rokiem. Obecnie możemy "zatankować" nasz elektryk w kilka godzin, a prace nad ładowarkami w całej Europie mają na celu skrócenie tego procesu nawet do zaledwie 30 minut. W naszym artykule przedstawimy różne rodzaje ładowarek EV oraz omówimy, na co zwrócić uwagę podczas wyboru stacji ładującej.

Ładowanie auta elektrycznego jest teraz prostsze niż kiedykolwiek wcześniej — wystarczy podłączyć samochód pod ładowarkę i mieć odrobinę cierpliwości. Dla wielu zwolenników samochodów spalinowych głównym argumentem przeciwko elektrykom jest długotrwałe ładowanie, co utrudnia codzienne użytkowanie pojazdu EV. Jednak patrząc na rozwój technologii ładowania z perspektywy ostatnich 5 czy 10 lat, trudno się nie zgodzić, że dzisiaj ładowarki EV są znacznie szybsze i bardziej przyjazne dla środowiska, co tylko przemawia na korzyść pojazdów zeroemisyjnych.

Samochody elektryczne korzystają z różnych typów, złącz umożliwiających ładowanie akumulatora trakcyjnego. W Europie najpopularniejsze są złącza Type 2 (prąd przemienny — AC) oraz CCS i CHAdeMO (prąd stały — DC). Na niektórych publicznych stacjach ładowania dostępne są różne rodzaje okablowania, które umożliwiają bezpośrednie podłączenie samochodu elektrycznego. Niemniej jednak w wielu miejscach nadal można spotkać tylko gniazda, do których należy podłączyć własny kabel. Jeśli samochód elektryczny jest kompatybilny ze standardem CCS, jedno gniazdo może obsługiwać ładowanie zarówno prądem przemiennym (Type 2), jak i prądem stałym.

 

Ładowarki prądu zmiennego (AC) dla pojazdów elektrycznych: Jak działają i jak je wybrać?

Stacje ładowania prądem zmiennym dostarczają moc do ładowarek pokładowych, gdzie zostaje ona przekształcona na prąd stały. Mimo że ten proces może potrwać nieco dłużej, akumulatory pojazdów elektrycznych preferują tego rodzaju ładowanie. Maksymalna wydajność takich ładowarek może osiągać nawet 22 kW.

Ładowarki prądu zmiennego najczęściej znajdują zastosowanie w prywatnych garażach. W trakcie podróży coraz rzadziej się je spotyka, ponieważ mogą być po prostu uciążliwe. Wyobraź sobie sytuację, gdy musisz czekać kilka długich godzin na naładowanie swojego pojazdu w odległym miejscu, z dala od cywilizacji... Chociaż to lekka przesada, faktem jest, że podczas ładowania samochodu elektrycznego poza domem pragniemy, aby proces ten przebiegał jak najszybciej. Dlatego też coraz bardziej popularne stają się szybkie ładowarki.

 

Ładowarki DC zasilane prądem stałym - naładuj szybko i wydajnie!

Stacje DC są wyposażane we wbudowane moduły przetwornic AC/DC, co umożliwia szybsze przetwarzanie prądu przemiennego (AC) na prąd stały (DC), bez potrzeby korzystania z ładowarek pokładowych. Jest to szczególnie istotne podczas planowania długich tras międzymiastowych.

Ładowarki DC mogą naładować samochód w mniej niż 30 minut! Obecnie dostarczają moc nawet do 150 kW, co jest bardzo imponujące. Zgodnie z nowymi unijnymi przepisami, na autostradach pojawią się stacje ładowania o większej mocy i w większej liczbie. W Polsce niestety jest ich wciąż mało, ale wiele wskazuje na to, że ten trend się zmieni i wkrótce nie będziemy musieli narzekać na brak szybkich stacji ładowania. Coraz więcej Polaków decyduje się na zakup samochodów elektrycznych, a rządowy program dofinansowań „Mój Elektryk” tylko przyspiesza te zmiany.

Należy zauważyć, że szybkie ładowarki EV generują znacznie więcej ciepła niż te z prądem zmiennym. To stała zasada, która ma zastosowanie również w przypadku ładowarek do smartfonów – im szybciej się ładuje, tym szybciej się nagrzewa. Dlatego modele DC są chłodzone specjalnym płynem i wymagają użycia transformatora.

 

 

Ładowanie Smart

Jest jeszcze jedna metoda ładowania, która opiera się na centralnej jednostce sterującej pojazdu (ECU – komputerze) oraz innych sterownikach elektronicznych. Dzięki nim możliwe jest optymalizowanie procesów zarządzania zużyciem energii oraz jej dystrybucji. Jak to wygląda w praktyce?

Inteligentne ładowanie pojazdów zeroemisyjnych automatycznie przesuwa czas pobierania energii przez pojazd do momentu zakończenia szczytu zapotrzebowania energetycznego w sieci. To przynosi wiele korzyści, w tym minimalizację ryzyka przeciążenia i awarii w sieci elektroenergetycznej, a także obniżenie kosztów związanych z zużyciem prądu oraz promowanie zrównoważonego podejścia do ładowania, co sprzyja ochronie środowiska naturalnego.

 

Czy tempo ładowania zależy wyłącznie od urządzenia ładowania?

Ależ nie tylko! Proces ładowania samochodów elektrycznych zależy od kilku czynników. Stan baterii pojazdu ma ogromne znaczenie - jeśli bateria jest już mocno zużyta, ładowanie może potrwać dłużej, a także istnieje większe ryzyko skrócenia jej życia użytkowego, co może sprawić, że nie dojedziemy do celu przed jej wyczerpaniem. Dlatego tak istotne jest odpowiednie zarządzanie ładowaniem. Staraj się nie rozładowywać samochodu poniżej 20% poziomu naładowania ani nie ładować go powyżej 80%. W ten sposób przedłużysz żywotność baterii.

Kolejnym czynnikiem wpływającym na tempo ładowania jest pojemność baterii. Im większa bateria, tym więcej czasu potrzeba na jej naładowanie. Ważna jest również moc ładowarki.

Ostatecznie, prędkość ładowania oraz zasięg pojazdu elektrycznego zależą także od temperatury otoczenia. Im niższa temperatura, tym dłużej trwa proces ładowania. Ładowarki EV najlepiej działają wiosną i latem, kiedy warunki atmosferyczne są stabilne.

 

 

FAQ dotyczące ładowarek dla pojazdów elektrycznych

  1. Jak szybko mogę naładować mój samochód elektryczny?

Czas ładowania pojazdu elektrycznego zależy między innymi od:

  • stan baterii pojazdu,
  • pojemność baterii
  • moc ładowarki.

Ogólnie rzecz biorąc, proces ładowania może trwać od kilkudziesięciu minut do kilku godzin, w zależności od rodzaju i mocy używanej ładowarki.

  1. Jakie są różnice między ładowarkami prądu zmiennego (AC) a ładowarkami prądu stałego (DC)?

Ładowarki prądu zmiennego (AC) dostarczają prąd do ładowarek pokładowych, gdzie jest przekształcany na prąd stały (DC), co jest preferowane przez akumulatory pojazdów elektrycznych. Z kolei ładowarki prądu stałego (DC) posiadają wbudowane moduły przetwornic AC/DC, umożliwiające szybsze ładowanie poprzez bezpośrednie dostarczenie prądu stałego do pojazdu.

  1. Czy tempo ładowania zależy wyłącznie od rodzaju ładowarki?

Nie tylko rodzaj ładowarki wpływa na tempo ładowania pojazdu elektrycznego. Inne czynniki, takie jak:

  • stan baterii pojazdu,
  • pojemność baterii
  • oraz temperatura otoczenia, także mają wpływ na czas ładowania i zasięg pojazdu.
  1. Gdzie można znaleźć stacje ładowania prądu stałego w Polsce?

Stacje ładowania prądu stałego (DC) w Polsce są wciąż stosunkowo rzadkie, jednak trend w kierunku ich większej liczby staje się coraz bardziej widoczny. Coraz więcej stacji ładowania o większej mocy jest instalowanych na autostradach i innych głównych trasach komunikacyjnych.

  1. Czy istnieją normy dotyczące złączy ładowarek dla pojazdów elektrycznych?

Tak, istnieją różne standardy złączy używane w ładowarkach dla pojazdów elektrycznych, takie jak Type 2 (prąd przemienny - AC), CCS oraz CHAdeMO (prąd stały - DC). Wiele stacji ładowania oferuje różne rodzaje okablowania, aby umożliwić obsługę różnych rodzajów złączy.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl